جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
در دنیای تجارت و فروش، یکی از چالشهای اصلی، مدیریت موجودی کالاهاست. چه در فروشگاههای فیزیکی و چه در فروشگاههای آنلاین، داشتن یک سیستم شناسایی دقیق برای محصولات، یک ضرورت حیاتی محسوب میشود. یکی از رایجترین روشها برای این کار استفاده از کد SKU است. اما SKU چیست و چه کاربردهایی دارد؟
SKU چیست؟
SKU مخفف عبارت Stock Keeping Unit به معنی «واحد نگهداری موجودی» است. SKU یک کد یکتا برای هر محصول در فروشگاه است که به فروشنده کمک میکند تا کالاها را به سرعت شناسایی، پیگیری و مدیریت کند. هر کالا با ویژگی خاصی (مثل رنگ، سایز، مدل) یک SKU اختصاصی دارد.
مزایای استفاده از SKU
1. مدیریت بهتر موجودی: با کمک SKU، میتوان به راحتی فهمید از چه کالایی چقدر موجود است یا چه کالایی تمام شده.
2. جستجوی سریعتر: در سیستمهای فروشگاهی یا انبارداری، جستجوی SKU سریعتر از جستجو بر اساس نام کالا انجام میشود.
3. پیگیری فروش دقیقتر: میتوان بررسی کرد که کدام محصولات با چه ویژگیهایی بیشتر فروخته شدهاند.
4. پیشگیری از اشتباه: احتمال ارسال اشتباه کالا به مشتری یا ثبت اشتباه در انبار کاهش مییابد.
5. سفارشیسازی گزارشها: گزارش فروش، موجودی و سفارشات را میتوان بر اساس SKU طبقهبندی کرد.
ساختار یک SKU استاندارد چگونه است؟
هیچ ساختار جهانی ثابتی برای SKU وجود ندارد، اما یک SKU خوب باید قابلفهم، کوتاه، و سیستماتیک باشد. مثلاً:
MB-SAM-A15-128-BLK
تجزیه این کد:
MB: دستهبندی (Mobile)
SAM: برند (Samsung)
A15: مدل
128: حافظه
BLK: رنگ (Black)
این کد به شما میگوید که محصول یک موبایل سامسونگ مدل A15 با حافظه ۱۲۸ گیگ و رنگ مشکی است.
نکات مهم در طراحی SKU
از فاصله (space) استفاده نکنید. از خط تیره (-) یا زیرخط (_) استفاده شود.
کدها باید یکتا باشند؛ تکراری نبودن بسیار مهم است.
حروف بزرگ خوانایی بهتری دارند.
از نمادهای خاص (مثل @، #، $) پرهیز کنید.
ترتیب ثابتی از ویژگیها را همیشه رعایت کنید (مثلاً همیشه مدل قبل از رنگ بیاید).
تفاوت SKU با بارکد یا کد GTIN
بسیاری از افراد SKU را با بارکد اشتباه میگیرند. تفاوت در این است که:
بسیاری از افراد SKU را با بارکد اشتباه میگیرند. تفاوت در این است که:
SKU داخلی و قابلتعریف توسط فروشگاه است.
بارکد یا GTIN جهانی و تعریفشده توسط سازمانهای بینالمللی است.
بنابراین SKU شخصیسازیشده و قابلاستفاده فقط در سیستم داخلی شماست، در حالی که بارکد در تمام دنیا یکسان است.
چگونه میتوانم یک واحد نگهداری سهام ایجاد کنم؟
از آنجا که SKU یک کد داخلی است که در هر شرکت استفاده میشود، هیچ قانون مشخصی برای تولید آنها وجود ندارد. با این حال، توصیه میکنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:
این یک کد الفبایی-عددی است، میتوانید از حروف و اعداد استفاده کنید.
کد را با استفاده از حروف شروع کنید.
کد را بین ۸ تا ۱۵ کاراکتر نگه دارید.
اطلاعاتی اضافه کنید که به شما امکان شناسایی سریع محصول را بدهد.
حجم موجودی خود را در نظر بگیرید
وقتی یک SKU را به یک کالا اختصاص میدهید، نباید تغییر کند.
مطمئن شوید که برای هر یک از اقلام شما منحصر به فرد است.
از اعداد متوالی استفاده کنید.
از آنجایی که کدهای شما به صورت داخلی استفاده میشوند، مگر اینکه جایی روی بستهبندی محصول چاپ شده باشند، ممکن است مشتریان شما هرگز آنها را نبینند. با این حال، وقتی صحبت از شرکای تأمینکننده شما میشود، داشتن یک سیستم واحد نگهداری موجودی مؤثر ، امکان برقراری ارتباط روانتر و کارآمدتر را فراهم میکند.
با اجرای مؤثر آن، مدیریت موجودی شما بسیار آسانتر میشود. اگر یک تأمینکننده بتواند تقاضای بالقوه را بر اساس سرعت فروش برخی از SKUها پیشبینی کند ، میتواند نیازهای خود را به طور مؤثرتری بیان کند.
SKU در ووکامرس چیست؟
همانطور که گفته شد، هر محصول باید یک کد شناسایی منحصر به فرد داشته باشد. ووکامرس شامل فیلدی است که به شما امکان میدهد هنگام بارگذاری اطلاعات محصول، اطلاعات محصول را با سیستم موجودی و فروش خود بین فروشگاههای آنلاین و فیزیکی همگامسازی کنید
SKU در MarketPlace چیست؟
هر محصول در یک بازار، SKU مخصوص به خود را دارد که میتواند مجموعهای از اعداد، حروف یا ترکیبی از هر دو باشد.
شناسههای واحد نگهداری کالا (SKU) به ویژه برای فروشندگان در یک بازار مفید هستند، زیرا به آنها اجازه میدهند محصولات خود را به طور مؤثر سازماندهی و دستهبندی کنند. علاوه بر این، SKU های بازار، مدیریت موجودی را آسانتر میکنند، زیرا هر محصول کد منحصر به فرد خود را دارد. این امر به جلوگیری از سردرگمی و خطا هنگام پیگیری موجودی و ثبت سفارش با تأمینکنندگان کمک میکند.
با استفاده از آن، فروشندگان میتوانند فروش و عملکرد هر محصول را به صورت جداگانه نیز پیگیری کنند. این به آنها اجازه میدهد تا به سرعت محبوبترین محصولات و محصولاتی را که نیاز به تبلیغ یا قیمتگذاری دارند، شناسایی کنند. علاوه بر این، میتوان از آنها برای تولید گزارشها و تحلیلهای دقیق در مورد فروش و موجودی در یک بازار استفاده کرد.
به طور خلاصه، یک SKU در یک بازار، یک کد منحصر به فرد است که برای شناسایی و مدیریت محصولات منحصر به فرد استفاده میشود. این به فروشندگان کمک میکند تا موجودی خود را سازماندهی کنند، از سردرگمی و خطا جلوگیری کنند و عملکرد هر محصول را پیگیری کنند.
نتیجهگیری
استفاده از SKU یک راهکار ساده اما بسیار کارآمد برای مدیریت بهتر محصولات، افزایش سرعت در عملیات فروش و جلوگیری از خطاست. اگر میخواهید فروشگاهتان حرفهایتر و منظمتر عمل کند، طراحی و استفاده از سیستم SKU ضروری است